"A világ leggazdagabb emberei egész életükben hálózatokat keresnek és építenek - mindenki más munkát keres!"
(Robert T. Kiyosaki)
Sokan ismerik és hallottak az MLM módszerről és mégis - talán ezért - számos félreértés, mítosz lengi körül. A félreértések és félreértelmezések, valamint a néha rosszindulatú vélemények elsősorban a sikertelen közreműködők, a munka nélkül ígért meggazdagodás reményében csalatkozók, vagy a módszert - annak ismerete nélkül - elítélők táborában erősek.
A kezdetek érthetően kedvezőtlen tapasztalatai miatt, részben a felkészületlenség, a szisztéma összefüggéseinek alapos ismerete hiányában, a logikájában és felépítésében rokon pilóta- és piramisjátékokkal hozzák összefüggésbe, sőt sokszor szándékosan összemossák.
Kétség kívül a hozzá nem értés, a felkészületlenség, az erőszakosság, a nem ritka kritikátlan üzleti viselkedés joggal adott és ad ma is támadási felületet, de úgy gondolom, hogy a módszerben rejlő előnyök és hátrányok tárgyilagos összehasonlítása segíthet az igaztalan kritikákkal szembeni kiálláshoz, a sokszor jogos kritikák helyes értelmezéséhez.
Miért csatlakoznak mégis egyre többen az ilyen rendszerekhez ? Mi motivál embereket egy kevésbé ismert üzleti vállalkozás elindításához annak dacára , hogy a környezet ritkán támogatja a kezdeményezőket ? A motiváló tényezők között anyagi , kényelmi, pszichológiai tényezők egyaránt megtalálhatók .
Jó kereseti lehetőség. Kétség kívüli tény, hogy rendszerek kínálta anyagi ösztönzők a hagyományos tevékenységgel elérhető jövedelemnél lényegesen nagyobbat kínálnak és tesznek elérhetővé. Az átlagos heti 1O-15 óra munkaráfordítással 1O-12 hónap után az átlagjövedelmet jelentősen meghaladó mértékű jövedelem érhető el. Amennyiben a közreműködő nemcsak értékesítéssel, terméktanácsadással és ajánlással foglalkozik, hanem a fogyasztói és vásárlói hálózat építésével is , úgy csoportjának forgalomnövekedéséből eredő forgalmi jutalékok, bónuszok és jogdíjak tekintélyes többletjövedelmet eredményeznek. Amennyiben az egyéni és csoportteljesítmények növekednek úgy a bevételek ugrásszerű növekedésével lehet számolni. A kitartó munkát elismerő eseti pénzjutalmak számos esetben elérik sőt meghaladják a hazai éves átlagjövedelmek többszörösét is.
Végül, de nem utolsó sorban említsünk pár szót az idő szerepéről. Mint a bevezetőben szóltam, lényegesen kevesebb, de lényegesen hatékonyabb időráfordítással egy-két év alatt olyan jövedelmi szint, egzisztencia érthető el, amely biztosítja az időbeni szabadságot a vállalkozásban. Sikeres üzletvitel eredményeként elérhető, hogy a vállalkozás a személyes tevékenységgel, az üzlet menedzselésével, a képzéssel és sponzorálással együtt napi max. 4-5 óra elfoglaltságot igényel, így felszabadult idő a családra, az addig sorozatban elmaradt munkák elvégzésére, művelődésre, utazásra, hobbyra , sportra, rekreációra, és az egészségünk sokszor elmaradó védelmére és gondozására fordítható úgy, hogy az ily módon " lötyögésnek " ítélt idő alatt az üzlet fejlődik, növekszik és ezzel biztonságot, nyugalmat és belső békét nyújt.
Kitapintható hátránya az MLM módszernek, hogy az első időkben a befektetett munkának nincs, vagy alig van érzékelhető eredménye. Sokszor hetek hónapok kudarcai , keservei érzékelhetők anyagi és erkölcsi siker nélkül. A minimális tőkebefektetés hozamának megtérülése természetéből fakadóan lényegesen hosszabb, mint várnánk, és egyedül a befektetett munka intenzitásával és hatékonyságával rövidíthető. Azaz a szükséges munka néha tízszer, húszszor több mint gondolná az ember, igaz azonban az is ,hogy a jövedelem is idővel jóval több mint az akkor konkrétan végzett munka aránya alapján várható. A kezdeti időszakban szükséges időráfordítás munka mellett, legtöbbször az amúgy is kevés szabadidő terhére történhet. Ha figyelembe vesszük hogy a megtérülés elsősorban az intenzitás , a rendszeresség függvénye, akkor érthető, hogy halogató hozzáállással, rendszertelenséggel az érzékelhető, komolyabb anyagi eredmények jóval később jelentkeznek ,ami a szükséges időráfordítást indokoltan megnöveli és türelmetlenséget, néha erőszakosságot és csalódottságot okoz .
A külső motiváló tényezők hiánya sok közreműködőnél kimondottan hátrányos. A szükséges belső motíváció/ célok, álmok stb./ hiánya okozza az elkedvetlenedést, a keseredettséget, a vállalkozás érthetetlen feladását . Komoly gondot és problémát jelent a motiváció folyamatos fenntartása, megőrzése.
forrás: Tonk Emil: MLM-ről tárgyilagosan